تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 9:50
3949 بازدید
کد خبر : 406

درمان سرطان خون با ژن درمانی توسط دانشمندان ایرانی

درمان سرطان خون با ژن درمانی توسط دانشمندان ایرانی
موفقیت دانشمندان ایرانی برای نخستین بار در کشور با استفاده از روش "ژن‌درمانی" و درمان سرطان خون را در یک بیمار

به گزارش «تهران نامه» به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، به همت اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران و با تلاش محققان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی روش «کارتی سل تراپی»  جدیدترین روش ژن درمانی برای درمان سرطان در جهان است که به مرحله نهایی رسیده است. این دانش در ایران با تلاش دانشمندان داخلی بومی شده است‌ و فقط ۲ شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کنند.

درمان سرطان با یک روش نوین

نوعی روش درمان یا پیشگیری از بیماری است که دستورالعمل‌های ژنتیکی درون سلول‌های یک فرد را فعال می‌کند، ژن‌درمانی است. ژن‌ها در واقع نمود ظاهری تمام جنبه‌های زندگی یک سلول هستند: آنها کدی را درون خود نگه می‌دارند که سلول‌ها را قادر به رشد، عملکرد و تقسیم می‌کند.

تولید پروتئین‌هایی که قادر به انجام وظایف خود نیستند از اثرات یک ژن معیوب است زمانی که یک ژن معیوب باشد یا بیش از حد فعال باشد، عملکردهای مهم بدن ممکن است دچار اختلال شوند. علت اینکه دانشمندان به ژن درمانی روی آورده اند این است که این‌گونه ژن‌های معیوب را شناسایی کند و به این ترتیب مشکل را از اساس و ریشه حل کند.

ژن‌درمانی شامل جایگزین کردن ژن‌های معیوب و ناقص با ژن‌های سالمی است که سلول‌ها را برای تولید پروتئین‌های مفید آماده می‌سازند، البته ممکن است این روش شامل تغییر نحوه تنظیم ژن‌ها هم باشد، به این ترتیب ژن‌های‌ هایپراکتیو یا غیرفعال، بتوانند به‌درستی عملکرد داشته باشند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی آقای امیرعلی حمیدیه درمورد این موفقیت دانشمندان ایرانی در درمان سرطان خون با روش ژن‌درمانی گفت:‌ آینده پزشکی، پزشکی بازساختی است که سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت است‌.

امیرعلی حمیدیه افزود: در آینده‌ای نه‌چندان دور از این روش‌ها برای رفع مشکلات این بیماران و بیماری‌های صعب‌العلاج و سختی که به نظر غیرقابل درمان به نظر می‌رسند، مورد استفاده قرار می گیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: نزدیک به هفت سال  این دستاورد زمان بر بوده است و بعد از گذراندن مطالعات سلولی و مطالعات پیش‌بالینی روی حیوان و کسب مجوز و کد اخلاق از این دانشگاه برای نخستین بار یک محصول ژن‌درمانی در کشور برای یک بیمار استفاده شده است‌.

وی درمورد موفقیت و میزان اثر بخشی این روش بومی و انجام تحقیقات اثربخش در این حوزه گفت: مانند دیگر درمان‌ها همچون شیمی درمانی که موفقیت آنها به صورت درصدی گزارش شده نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد از آنها بهبود یافته است و نزدیک به ۳۰ یا ۴۰ درصد از آنها برای پیوند اقدام می‌کردند که از این تعداد بیماران پیوندی نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها با پیوند بهبود می‌یافتند، امروز آنهایی که پیوند نمی‌شوند نیز به احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد با این روش بهبود می یابند.

امیرعلی حمیدیه تصریح کرد:‌ سازمان‌های غذا و داروی چند کشور محدود مجوز انجام این کار را دادند و در دنیا هم این روش بسیار جدید است. به مرور زمان قطعاً خاصیت و قدرت این کار بیشتر خواهد شد و محصول نیز به این سختی تولید نخواهد شد و می‌توان آن را از فرد دیگری تولید کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: در موضوع ژن‌درمانی به غیر از این شرکت دانش‌بنیان، یک شرکت دیگر نزدیک به محصول شده است و به غیر از این دو شرکت شاید بالای ۱۰ هسته فناور مطالعاتی روی این موضوع دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سیاسی

مطالب پیشنهادی