تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فروردین 1401 - 15:35
3422 بازدید
کد خبر : 340

اثرات جنگ در اوکراین بر بازار توسعه نرم افزار اروپا

اثرات جنگ در اوکراین بر بازار توسعه نرم افزار اروپا
یکی از پیامدهای ناخواسته تهاجم روسیه به اوکراین، از دست دادن استعدادهای فنی است که بر زنجیره تامین و نوآوری نرم افزاری برای سال های آینده تأثیر خواهد گذاشت.

اوکراین با بیش از ۳۰۰۰۰۰ متخصص فناوری، یکی از بزرگترین جوامع توسعه دهندگان در اروپا را دارد. این منطقه به دره سیلیکون اروپای شرقی معروف است.

به گزارش «ناب نامه» به نقل از وب سایت دنیای تکنولوژی «technewsworld»، قبل از تهاجم روسیه، این کشور یک بازیگر اصلی در توسعه نرم‌افزار برای مشتریان اروپایی، همچنین به طور بالقوه برای دیگر کشورها بود. شرکت تحقیقات فناوری «گارتنر» تخمین می زند که بیش از یک میلیون متخصص فناوری اطلاعات در اوکراین، بلاروس و روسیه کار می کنند و یک چهارم آنها یعنی ۲۵۰۰۰۰ نفر برای شرکت های مشاوره یا برون سپاری کار می کنند.

سالوس کائوکناس، مدیرعامل آگمیس (توسعه دهنده نرم افزار در کشورهای بالتیک) در همین ارتباط به TechNewsWorld گفت: تصور کنید که ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیروی کار توسعه دهندگان اروپایی یک شبه ناپدید شدند. در اروپا در حال حاضر با یک بحران بازار توسعه‌دهندگان مواجه هستیم، با مشتریانی که به دنبال پر کردن سریع منابع موجود و اطمینان از تداوم کسب و کار هستند.

شرایط غیر متعارف

اکوسیستم فناوری در اوکراین برای یک فورس ماژور با جابجایی کارکنان به بخش غربی کشور آماده می شد. به گفته کائوکناس، این طرح پیش‌بینی می‌کرد که کارکنان کلیدی را به خارج از کشور منتقل کند یا ظرفیت‌ها را در دفاتر دیگر کشورها افزایش دهد.

با این حال، هیچ تمهیداتی نمی توانست برای هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی و یک فاجعه انسانی که در هفته های اخیر به وقوع پیوست، آماده شود.

کائوکناس می گوید: ما روایت افرادی را می‌شنویم که بین آژیرهای حمله هوایی کد ارسال می‌کنند یا توسعه‌دهندگانی که برای دفاع از کشورشان وارد خدمت نظامی می‌شوند. این واقعاً قهرمانانه است و نشان دهنده تاب آوری مردم اوکراین است.

مرکز استعدادهای فنی

کائوکناس اضافه کرد که اوکراین در بازار جهانی توسعه نرم افزار، بیش از وزن خود نقش آفرینی می کرد. این کشور قطبی از نیروی کار واجد شرایط فناوری بود. بحران کنونی نشان داد که چند شرکت بزرگ جهانی به اوکراین به عنوان یکی از پایگاه‌های توسعه خود متکی هستند. البته من شک ندارم که این بحران موقتی است و صنعت فناوری یکی از ستون‌های بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ خواهد بود.

بلاروس نیز بازیگر مهمی در اکوسیستم تامین منابع توسعه دهنده بود، اما در بخش ارزان قیمت و کم هزینه بازار فعالیت می کرد. مدیرعامل آگمیس افزود: در حالی که شرکت‌های اوکراینی با چالش‌های موقتی روبرو هستند، مسائل مربوط به اکوسیستم فناوری بلاروس بیشتر ماهیت دائمی دارند.

بیش از سه میلیون نفر اوکراین را ترک کرده اند و میلیون ها نفر نیز آواره داخلی هستند.

لیتوانی فرآیندهای ساده ای را برای کار پناهندگان اوکراینی در این کشور راه اندازی کرده است. به گفته کائوکناس، جامعه فناوری لیتوانی نیز برای ارائه ترتیبات کاری موقت یا دائمی برای حمایت از خانواده ها در طول جنگ اقدام کرده است.

تکنولوژی در رنج

کائوکناس فکر می کند یک پرده آهنی دیجیتال جدید در اروپا راه اندازی شده است؛ در حالی که تحریم های اقتصادی فعلی اعمال شده بر بلاروس، شدت کمتری دارند، اما به هرحال نشان دهنده دیدگاه اخلاقی جهانی نسبت به یک متجاوز نظامی است.

کائوکناس اضافه کرد که «واکنش فرهنگی، ترس از حمایت از مالکیت معنوی، و حاکمیت کلی قانون، برخی از دلایل خروج شرکت‌های غربی از بلاروس به عنوان مرکز توسعه خود هستند».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 26 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سیاسی

مطالب پیشنهادی